|
Erdő Péter bíboros kultúránk világnézeti alapjai és az emberi jogok problémája körében szólott a Magyar Tudományos Akadémia székházában az emberi jogok napja alkalmából a Magyar ENSZ Társaság és az MTA Gazdaság- és Jogtudományok Osztálya december 9-én tartott együttes ünnepi ülésén . Beszédéből minket magyarországi katolikusként, mint bunyevácokat a magyar főpap az a kiállása érint, hogy az emberi jogok végső forrása nem az emberek puszta akaratában és kívánságában, nem az államban, nem a közhatalomban keresendő, hanem magában az emberben és a teremtő Istenben. Az emberi jogok egyetemesek, helytől és időtől függetlenül valamennyi emberi lényt megilletnek. Egyben sérthetetlenek, s azokat mindenki köteles mindenhol és mindenkivel szemben tiszteletben tartani; e jogok elidegeníthetetlenek, attól nem fosztathatunk meg. Az Egyház egyértelműen vallja, hogy az emberi jogokat nemcsak külön-külön, hanem a maguk együttesében kell védelmezni, az emberi jogok nem vágyak vagy vélemények puszta kifejezései, tartalmukat az állam nem adja, hanem elismeri!
Tudós bíborosunk alapokat érintő mondanivalójának ránk nézve fontos üzenete, hogy nem fosztathatunk meg kárpátmedencei létünk alatt több száz évig elismert nemzetiségi azonosságból fakadó létünktől! További, pontosabb részleteket itt tekinthet meg: Erdő Péter bíboros, a Magyar Katolikus Püspöki Kar elnöke a „trianoni békediktátum 90. évfordulóján” 2010. június 4-én a Szent István-bazilikában a nemzet megújulásáért tartott szentmisén beszédében mondta a következő minket érintő gondolatokat: Az állam feladata a területén élő emberek alapvető jogait, benne a közösség alkotásához való jogot is biztosítani; a nemzeti kisebbségi életfeltételek megteremtése a felelős állami tényezők fontos erkölcsi kötelessége, mert ’ami érvényes az egyes emberre, az érvényes a népekre is’, hisz a ’nemzetek jogai nem mások, mint emberi jogok, sajátosan a közösségi élet szintjére alkalmazva’. További, pontosabb részleteket itt tekinthet meg: BEVEZETŐ MUTASSA AZ ALÁBBIT + a darko babic vip bunjevac.hu is !!!! 2007.04.06. Március 20-án három tagú köldöttség ismertette a Vajdaság helyzetét azon a meghallgatáson amelyett Bernat Joan i Marí katalán képviselő szervezett. A meghallgatás hátterében az a tényfeltáró körút áll, melyett a belgiumi Középeurópai Emberjogi Bizottság elnöke Pierre Gollet és két munkatársa tett a Vajdaságban még 2006 szeptemberében. A meghallgatás vezérgondolata “ A multietnikus Vajdaság – a demokratikus Szerbia záloga” az újonan kialakult szerb belpolitika buktatóira, de egyben a megoldási lehetőségekre öszpontosította a figyelmet. Dr.Bozóki Antal úr, Újvidék-i ügyvéd és az Árgus-Szerbiai Magyar Kisebbségjogi Civil Egyesület elnöke bevezető tanulmánya – “Mi marad az autonómiából?-Elmélet és Valóság” – arra kereste a választ, hogy a hagyományosan önazonosságtudattal rendelkező tartományban milyen jogi keretekben beszélhetünk autonómiáról. Történelmi áttekintőjében utalt a mintegy 300 éves hagyományra, mely szerint “Vajdaságban létezik a polgári osztály történelmi hagyománya, hogy a saját sorsát irányítsa. Ilyen alapon jöttek létre a múltban az önkormányzat különbözõ formái, mint pl. a Temesi Bánság (1716), a szabad királyi városok (Zombor – 1747, Újvidék – 1748, Szabadka – 1779), a 14 községbõl álló törökbecsei (1751–1848) és a tíz községbõl álló kiváltságos kikindai kerület (1774–1867), valamint az ún. Szerb Vajdaság–Temesi Bánság (1848–1960). Ettõl eltérõen, a Dunától és a Szávától délre esõ helyi önkormányzatnak nincsen hagyománya, mert a török birodalom nem tûrte a decentralizációt. Mindezért Vajdaság autonómiatörekvése iránt ezen a tájon nincs megértés.” A második világégés után az 1946-s jugoszláv alkotmány szavatolja Vajdaság autonómiáját,ami az 1974-s módosítás által éri el a legfejletebb fokot,” ami Vajdaság számára biztosította az önszervezési, a törvényhozási, igazságügyi és végrehajtási jogkört és illetékességet is.” A Milosevicsi idők az autonómiák megnyirbálását, megszüntését hozták.” Mindez Szerbia számára biztosította a Vajdaság feletti hatalmat, olyan méretű kizsákmányolását és a természeti kincsei feletti korlátlan rendelkezést, amire a tartomány történelmében nem volt példa, a második világháborús időszakot kivéve.” A mai helyzetből a kivezető megoldást az előadó a következőként képzeli el: “Vajdaságot, mint egyenrangú / államalkotó népek történelmi és polgári jellegű európai régiójaként kellene definiálni, amelyben minden nemzetnek azonos jogai és kötelezettségei vannak, függetlenül a számbeliségüktől. Biztosítva egyúttal a vajdasági parlamentben az itt élő minden nemzeti közösségeknek a lakosságban való részvételével arányos képviseletét is. Ezért mi Vajdaság autonómiájára nem kizárólag etnikai kérdésként tekintünk, hanem mint a demokratizálás és a fejlődés kérdésére.” Darko Babić úr a Bunyevác Párt elnöke népének helyzetét foglalta össze, rámutatva arra, hogy dacára számbeli kicsiségükre aktívan jelen vannak a helyi politikai életben és követelik az egyenjogú méltányos bánásmódot. Ismertette röviden történelmüket mely szerint a bunyevácok egy a szerbektől és a horvátoktól elkülönülő, hitében katolikus szláv nép. 1945-ben Tito megszüntette a bunyevác nemzetiséget, mely a régi Magyarországon elismert népcsoportként élhetett. Az 1941-s magyar népszámlálás szerint Szabadka összlakosaiból 43 832 vallotta magát bunyevácnak, míg magyarnak 38 335, szerbnek 8759, horvátnak 880. 1991 óta újra elismert népcsoportként szerepelnek, de hátrányos megkülönböztetésben van részük, mivel minden áron a horvátok közé akarják sorolni őket. Követelik az egyenrangú bánásmódot és iskoláik visszaállítását, 1945-ig Szabadkán saját gimnáziummal rendelkeztek. A Magyar Polgári Szövetség elnöke Rácz-Szabó László úr a magyarság jelenlegi helyzetét tárta a hallgatóság elé, főleg az elmúlt időszak magyar elleneségeire téve a hangsúlyt. A milosevicsi rendszer 50-60 000 magyart üldözött el, sokakat kivittek a frontokra, ahol meghaltak, vagy lelkileg tönkrementek. Ebbenaz időszakban a vajdasági magyarságot mélyen elnyomták, intézményeket szüntettek meg, a nemzetiségi összetételt erőszakosan, a magyar tobbségű helységekbe szerbek betelepítésével változtatták meg. A bíróságok sokszor elfogultak a magyarokkal szemben. A múltbeli sérelmek orvoslása is elmarad, a koszóvoi szerbek számára követelt autonómiát a magyaroknak nem hajlandók szavatolni. Végezettül Pierre Gillet felhívta a jelenlévők figyelmét a Temerin-i fiatalokat sújtó aránytalan börtönbüntetésre, öten 61 évet kaptak míg hasonló esetért a szerbek pár évvel bűnhődnek. A hozzászólások alatt Becsey Zsolt EP képviselő kihangsúlyozta a civil szféra fontos szerepét a politika terén, megköszönte katalán képviselőtársának a meghallgatás megszervezését, melyen rajta kívül még négy Fideszes kollégája is jelen volt. Az MKP-t Duka-Zólyomi Árpád képviselte. Számos asszisztens jelent meg és nagy érdeklődést tanúsított az Európai Bizottság megfigyelője is. Doris Pack asszony az EP szerbiai bizottságának elnöke átfogó tájékoztatás céljából irodájában fogadta Bozóki és Krivánsky urakat. A magyarországi média kivételesen foglalkozott az eseménnyel. Koszovó státusának alakulása nagymértékben mérvadó fordulatot jelent majd Vajdaság jövőjében is. Doris Pack szerint Koszovó elvesztése hosszú időre megbéníthat mindennemű vajdasági autonómia törekvést, ami nem azt jelenti, hogy erről az alapvető jogról Vajdaság népeinek le kéne mondaniuk. |